Błonnik pokarmowy właściwości

Błonnik pokarmowy to innymi słowy, włókno pokarmowe. Mówiąc dość ogólnie, to po prostu grupa substancji pochodzenia roślinnego, które należą do węglowodanów złożonych. Błonnik ten nie jest trawiony. Co więcej, nie wchłania się w przewodzie pokarmowym. Ponadto nie jest też przyswajalny. Jeżeli błonnika jest za mało w organizmie albo w ogóle go brakuje, pojawiają się zaparcia oraz liczne problemy trawienne. Wobec tego trzeba pilnować, aby błonnik ten był spożywany regularnie, a jego poziom utrzymywał się na wymaganym poziomie.

Jakie właściwości ma błonnik?

Błonnik pozytywnie działa na organizm. Lista powodów, dla których warto spożywać go w konkretnych dawkach jest bardzo długa. Poniżej zostały wymienione te najważniejsze.

  • Błonnik chłonie wodę. Gdy wnika do układu pokarmowego, nawet posiłek jest zdecydowanie lepiej i dokładniej rozgryzany oraz formowany. Zwiększa swoją objętość w żołądku, dzięki czemu treść jest trawiona znacznie wolniej i dokładniej.
  • Błonnik chłonie również inne substancje znajdujące się w przewodzie pokarmowym. Chodzi tu o takie jak cholesterol i triglicerydy. W ten sposób błonnik zmniejsza ich stężenie we krwi. To z kolei zmniejsza ryzyko miażdżycy.
  • Błonnik pochłania metale ciężkie, a także szkodliwe dla organizmu metabolity. Wszystko to jest dzięki niemu wydalane.
  • Błonnik spowalnia trawienie węglowodanów, co jest ogromną zaletą. W ten sposób przyczynia się do utrzymania właściwego poziomu glukozy we krwi. Poza tym w ogóle oczyszcza organizm z toksyn i innych szkodliwych dla niego substancji.
  • Lekarze informują, że błonnik ma pozytywne działanie na rozwój prawidłowej mikroflory w jelitach. Dba przede wszystkim o prawidłowy poziom dobroczynnych bakterii.
  • Błonnik wspomaga odchudzanie. Zapewnia uczucie sytości, przez co ogranicza łaknienie. Bardzo szybko pęcznieje, dzięki czemu skutecznie wypełnia żołądek. Jest wobec tego doskonałym rozwiązaniem dla osób, które są na diecie i zarazem zwykle mają problemy z podjadaniem.
  • Inną korzyścią ze stosowania błonnika jest utrzymanie prawidłowego poziomu ciśnienia tętniczego we krwi.

O właściwościach błonnika pokarmowego można mówić bardzo długo. Jednak warto też wspomnieć, gdzie można go w ogóle znaleźć, bo to też jest ważna sprawa. Lista produktów jest dość długa. Otóż błonnik znajduje się w warzywach i owocach, a także w produktach zbożowych typu kasze, płatki zbożowe, nasiona roślin strączkowych. Ponadto można go znaleźć w otrębach i pieczywie, ale razowym. Trzeba również pamiętać o tym, że błonnik jest dostępny w suchej postaci. Można go kupić w aptekach i w sklepach ze zdrową żywnością.

Podsumowując, z powyższego wynika, że błonnik pokarmowy jest bardzo ważnym składnikiem dla organizmu. Wobec tego warto wzbogacić swoją dietę o ten produkt. Można w tym celu zjadać konkretne warzywa, owoce lub inne produkty albo też zażywać go w postaci kapsułki czy samodzielnie przygotowanego płynu. Jedno natomiast jest tu pewne – błonnik bardzo pozytywnie wpływa na funkcjonowanie organizmu. Zapewnia mu sprawność i dobre samopoczucie. Jest bardzo łatwo dostępny nie tylko w aptekach, ale nawet w domu. Niektórzy nie mają pojęcia, w jakich produktach się znajduje. Czasem nie trzeba wychodzić z domu, by zjeść coś z dużą zawartością błonnika. Każdy, kto zdecyduje się na regularne spożywanie go w odpowiednich dawkach, na pewno zauważy różnicę i z tych zmian będzie zadowolony. Bo w końcu chodzi tu o zmiany zdrowotne.